سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش کتیا

آموزش کتیا: در این آموزش به معرفی خط مشی آموزش کتیا خواهیم پرداخت.

در دنیای امروز که فراوانی اطلاعات ما را احاطه کرده است، انتخاب یک روند مناسب و حرکت در مسیر آن برای یادگیری هر موضوعی ضروری است. آنچه مسلم است اگر از ابتدا مسیر حرکت را بدانیم و مبدأ و مقصد را بشناسیم و سپس قدم در راه بگذاریم، با خیالی آسوده‌تر و با گام‌هایی استوارتر پیش خواهیم رفت. ضمن اینکه در هر نقطه از مسیر، می‌توانیم موقعیت خود را مشاهده کنیم و میزان پیشرفت خود را بسنجیم. این موضوع فارغ از مسئله مورد بررسی، یک اصل کلی است، خواه فراگیری یک ورزش جدید باشد یا یک ساز موسیقی یا یک نرم‌افزار تخصصی! در این میان استفاده از تجربه افرادی که این مسیر را پیموده‌اند می‌تواند کمک شایانی برای نوآموزان باشد. در همین راستا بر آن شدیم تا شرح مختصری از روند صحیح آموزش کتیا برای فراگیران بیان کنیم.

سرفصل‌های این آموزش:

  1. من یک مهندس مکانیک هستم
  2. چرا آموزش کتیا ؟
  3. عوامل موثر بر انتخاب یک نرم‌افزار
    • چرا نرم‌افزار کتیا را برای طراحی مناسب‌تر می‌دانیم؟
  4. خط مشی آموزش نرم‌افزار کتیا
  5. آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا
  6. آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا – دوره مقدماتی
    • شروع کار با کتیا
    • محیط Sketcher کتیا
    • محیط Part Design کتیا
    • محیط Assembly Design کتیا
    • محیط Drafting کتیا
  7. آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا- طراحی سطوح
    • محیط Generative Shape Design کتیا
    • محیط FreeStyle کتیا
    • محیط Sketch Tracer کتیا
    • محیط Imagine & Shape کتیا
  8. آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا- مهندسی معکوس با ابر نقاط
    • محیط Digitized Shape Editor کتیا
    • محیط Quick Surface Reconstruction کتیا

آموزش کتیا

من یک مهندس مکانیک هستم

می‌خواهیم بدانیم که به‌عنوان یک مهندس مکانیک باید چه توانایی نرم‌افزاری داشته باشیم. پیش‌تر در مطلبی جداگانه لیستی از نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک را همراه با حوزه استفاده آن‌ها معرفی کردیم ). همان‌طور که مشاهده کردید با خیل عظیمی از نرم‌افزارها روبرو هستیم که هر یک توانمندی خاصی دارند. حال ممکن است این نرم‌افزارها قابلیت‌های همدیگر را پوشش دهند، برخی ساده‌تر، برخی دقیق‌تر و برخی گران‌تر باشند. اما به‌عنوان یک مهندس مکانیک توانمند باید بر تعدادی از این نرم‌افزارها تسلط داشته باشیم. ذکر این نکته ضروری است که شاید آینده شغلی ما هیچ نیازی به این نرم‌افزارها نداشته باشد، اما فراموش نکنید که ما می‌خواهیم در مورد یک مهندس مکانیک توانمند صحبت کنیم.

چرا آموزش کتیا ؟

فرض کنید می‌خواهیم مساحت یک شکل نامتعارف را حساب کنیم. اگر با مهندسان نسل قبل (افرادی که مانند ما در احاطه نرم‌افزارهای متنوع نبوده‌اند و شاید دانشی راجع به بسیاری از توانایی‌های نرم‌افزارها ندارند و البته نه همه آن‌ها) سروکار داشته باشید، خواهید دید که به هر روش ممکن، با ضرب و تقسیم و اندکی تقریب، مساحت این شکل را برای شما محاسبه می‌کنند. اما یک مهندس مکانیک توانمند می‌تواند این کار را بسیار دقیق و سریع به کمک یک نرم‌افزار مدل‌سازی نظیر کتیا انجام دهد...

چرا نرم‌افزار کتیا را برای طراحی مناسب‌تر می‌دانیم؟

پیش‌تر در مطلبی تحت عنوان نبرد بزرگان: کتیا یا سالیدورک، تعدادی از نرم‌افزارهای طراحی را مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم و بیان کردیم از بین نرم‌افزارهای اشاره شده، نرم‌افزار CATIA V5 را می‌توان با اطمینان بیشتری برای شروع انتخاب کرد. نرم‌افزار کتیا در سال‌های اخیر در ایران به‌شدت مورد توجه صنعت و دانشگاه قرار گرفته است و همچنین از لحاظ قدرت و توانایی دارای قابلیت‌های فراوانی در زمینه طراحی مکانیکی، طراحی سطوح پیچیده، ورق‌کاری، ماشین‌کاری، طراحی مکانیزم، طراحی ارگونومی، مهندسی معکوس و … است.

در واقع نرم‌افزار کتیا از لحاظ قابلیت، اکثر نرم‌افزارهای طراحی دیگر را پوشش می‌دهد. به‌بیان‌دیگر آموزش CATiA شما را تقریباً از سایر نرم‌افزارهای طراحی بی‌نیاز می‌کند. اما مثلاً نرم‌افزار SOLIDWORKS (سالیدوکس) ضمن اینکه.....

آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا

هدف ما از بیان این سرفصل آموزشی، تسلط جامع و کامل بر طراحی سه‌بعدی، نقشه‌کشی دوبعدی و مهندسی معکوس با کتیا است به‌گونه‌ای که تمام نیازهای شما در طراحی برطرف شود. به‌جرئت می‌توان گفت با تسلط بر مفاد این سرفصل آموزشی کتیا، می‌توانید بیش از 95% از آنچه را که می‌بینید یا تصور می‌کنید، طراحی نمایید. این سرفصل آموزش CATiA به ترتیب زیر مشخص شده است.

خط مشی آموزش کتیا

آموزش جامع طراحی و مدل‌سازی با کتیا؛ دوره مقدماتی

دوره مقدماتی آموزش کتیا شامل چهار محیط اصلی است. ابتدا باید محیط طراحی دوبعدی Sketcher را فرابگیرید (آموزش محیط Sketcher کتیا). سپس می‌توانید وارد محیط طراحی قطعه Part Design شوید (آموزش محیط Part Design کتیا). پس از طراحی قطعات، برای مونتاژ محصول می‌توانید از محیط Assembly Design (آموزش محیط مونتاژ کتیا) و برای تهیه نقشه‌های دوبعدی از محیط Drafting (آموزش محیط Drafting یا همان نقشه‌کشی کتیا) استفاده کنید.

شروع کار با کتیا

پیش از آنکه وارد دنیای طراحی با کتیا شوید، لازم است کلیاتی پیرامون محیط کاری کتیا بدانید. رابط گرافیکی کتیا را بشناسید، با عملکرد کلیدهای ماوس آشنا باشید، وظیفه جهت‌نما (قطب‌نما) را در کتیا بدانید و با درخت مشخصات و برخی تنظیمات اولیه نرم‌افزار کتیا آشنا باشید. می‌توانید تمامی این آموزش‌ها را در لینک روبه‌رو مطالعه کنید ⇐ آموزش مقدماتی کتیا: شروع کار با CATiA

آموزش محیط Sketcher کتیا

.....

ادامه مقاله آموزشی آموزش CATIA روی لینک زیر کلیک کنید.

 آموزش کتیا